Infolinia (8-18, Sobota: 10-15)

+48 570 810 115

0
Koszyk:

0 PLN

  • Brak produktów w koszyku

  • Aktualności
  • Pokój dziecka - Spać, spać i jeszcze raz ... spać. Ale dlaczego?

paź 20

Pokój dziecka - Spać, spać i jeszcze raz ... spać. Ale dlaczego?

Pokój dziecka - Spać, spać i jeszcze raz ... spać. Ale dlaczego?

 

Każdego roku, prawie zawsze w marcu, świętujemy spanie. Tak, zgadza się, dokładnie to, spanie :)

Dzień o którym mowa to - World Sleep Day. Tego dnia, na całym świecie oraz w Internecie organizowane są eventy, które obejmują różnego rodzaju dyskusje, prezentacje materiałów edukacyjnych, wystawy i inne rodzaju przedsięwzięcia. Pośród osób świętujących są też osoby, które aby uczcić ten dzień, zamykają po prostu okiennice, zasuwają rolety, wyciszają telefony komórkowe, zamykają się w swoich pokojach lub prześlizgują się cichaczem do pokoju dziecięcego i tam najzwyczajniej w świecie zasypiają, błogo i głęboko. O czym wiedzą, czego inni nie wiedzą. Czego są świadomi, czego inni nie są? Znają oni prostą prawdę, o której mówi im ich ciało, prawdę, której unikamy lub nie jesteśmy już w stanie rozpoznać, zapomnieliśmy o niej lub o której zapomniał nasz organizm.  A mianowicie: śpiąc, przestrzegając pewnych zasad o których powinniśmy pamiętać, odpoczynek i dobry nocny sen, sprawiają, że jesteśmy mądrzejsi, bardziej atrakcyjni, szczuplejsi, szczęśliwsi i zdrowsi. Dobry sen zapobiega ponadto nowotworom. Ale to nie wszystko.

To co dobre dla dorosłych, jest dobre także dla dzieci, zwłaszcza jeśli chcemy, aby nabyły dobrych nawyków od najmłodszych lat. Udowodniono już od dawna, że podczas gdy my, dorośli, wciąż kończymy nasze codzienne sprawy, czy to związane z domem, czy z pracą lub jeszcze innymi obowiązkami, nasze dzieci, które śpią  już od dłuższego czasu w swoich pokojach, właśnie podczas snu, jak to mówi ludowe przysłowie, rosną. To właśnie wtedy, w nocy, gdy śpią w swoich łóżeczkach, regenerują się i rosną ich komórki mózgowe. Naukowcy odkryli i starannie udowodnili, że odpowiednia ilość snu sprzyja lepszemu (spokojniejszemu) zachowaniu, a zwiększona uwaga, którą cechują się wyspane dzieci, poprawia pamięć, pomaga nad panowaniem nad emocjami i nad ogólną samokontrolą. Z kolei brak snu może prowadzić do zaburzeń, takich jak cukrzyca i otyłość, zwiększa również ryzyko nadciśnienia, depresji i przypadkowych obrażeń fizycznych jak upadki czy skaleczenia. Jednym słowem, sen sprzyja zdrowiu, zarówno fizycznemu, jak i temu psychicznemu. Z tego powodu sen jest niezbędny do prowadzenia zdrowego trybu życia i niezmiernie ważne jest aby do tych dobrych nawyków zachęcać już od wczesnego dzieciństwa. Jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci osiągających wiek dojrzewania. Nawet jeśli mają tendencję do tego, by nie przebywać już w swoim pokoju, pokoju dziecięcym, ciągle gdzieś chodzą i śpią coraz mniej… to nawet w tym okresie ich zapotrzebowanie na sen wynosi wiele godzin.

Aby zapewnić wygodny i regenerujący sen zarówno sobie jak i dzieciom i młodzieży, należy zawsze pamiętać o następujących trzech czynnikach:

 

  1. Czas trwania snu: powinien być on wystarczająco długi, aby osoba śpiąca czuła się po nim dobrze wypoczęta, czujna i gotowa do następnego dnia
  2. Ciągłość spania: nie powinien być on przerywany.
  3. Głębokość: sen powinien być wystarczająco głęboki, abyś móc dobrze wypocząć.

WNM Group 

Tym trzem warunkom, które powinny być przestrzegane zawsze i w każdym wieku towarzyszą inne, które w szczególności zalecane są wszystkim dzieciom, a zostały opracowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Medycyny Snu. Wymieniamy je tutaj poniżej????:

 

  1. Ułóż dziecko spać w swoim pokoju przed godziną 21:00. Przebudzenie powinno nastąpić po zalecanej ilości snu *.
  2. Planowane godziny zasypiania i budzenia powinny być przestrzegane nie tylko w dni powszednie, ale także w weekendy.
  3. Podczas usypiania dzieci przyjmijcie określone nawyki, obowiązujące w całym domu, jak i w pokoju dziecka. W szczególności, ubierzcie dzieci w ubrania wygodne, w tym także odpowiednie dla młodszych dzieci pieluchy.
  4. Po położeniu dziecka do łóżka, pozwólcie mu zasnąć samemu.
  5. W czasie snu sypialnia powinna pozostać zaciemniona. Oświetlenia należy używać po przebudzeniu, rano.
  6. Urządzenia elektroniczne, takie jak komputery, telewizory i telefony komórkowe, nie powinny znajdować się w pokoju dziecka czy sypialni. Ich używanie tuż przed snem powinno być bardzo mocno ograniczone.
  7. Codzienne czynności powinny mieć cykl regularny, zwłaszcza jeśli chodzi o posiłki.
  8. W ustalonych porach dnia i przez odpowiednią dla wieku ilość czasu, dziecko powinno robić drzemki, nawet w ciągu dnia.
  9. Upewnij się, że Twoje dziecko jest aktywne fizycznie i przebywa na świeżym powietrzu, w ciągu dnia, odpowiednią ilość czasu.
  10. Wyeliminuj z diety dziecka produkty zawierające kofeinę, takie jak napoje gazowane, kawa czy herbata.

 

Optymalne warunki w pokoju dziecka. Czego należy unikać.

1. Światło słoneczne to najsilniejszy wskaźnik czasu. Ekspozycja na światło w niewłaściwym czasie zakłóci rytm dobowy Twojego dziecka, nawet jeśli jego styl życia jest bardzo regularny. Aby wzmocnić jego rytm dobowy, należy pamiętać o dobrym oświetleniu sypialni za dnia i upewnić się, że gdy dziecko wychodzi z domu poddane jest ono jak najwięcej ilości światła dziennego. Wieczorem jednak, gdy dziecko znajduje się już w swoim pokoju, należy unikać ekspozycji na światło, zwłaszcza światło, które pada bezpośrednio na oczy i jest koloru niebieskiego. Światło to jest emitowane głównie z ekranów telewizyjnych, monitorów komputerowych, tabletów i telefonów. Dlatego należy starać się by dzieci nie siedziały w sypialni przed komputerami lub oglądały telewizję przez trzy godziny przed pójściem spać. Jeśli jest to niewykonalne i nie ma szans na powodzenie, unikajcie tego przynajmniej przez ostatnią godzinę, jest to absolutne minimum. Niebieskie światło hamuje uwalnianie melatoniny, a to wyraźny sygnał dla mózgu: jest świt, to początek dnia.

Zachód słońca posiada ciepły, żółto-czerwony kolor. Tak więc wieczorem, zaleca się używanie takiego rodzaju światła we wszystkich pomieszczeniach domu, a przede wszystkim w pokoju dziecięcym.

Jeśli macie w dobrym zwyczaju czytanie na noc dzieciom bajek, lampka, którą używacie do czytania powinna być umieszczona za waszą głową. Zorganizuj więc sypialnię Waszego dziecka tak, by było w nim światło ciepłe, nie zimne i jasne, w którym wszystko widać. Oświetlenie w pokoju dziecka jest bardzo ważne. Upewnijcie się zatem, by nawet kosztem bardzo dobrej widoczności, wieczorem, sypialnia dziecka pozostawała w cieniu, by panował  w niej ciepły, swoisty półmrok.

2. Dobowy rytm temperatury ciała osiąga szczyt około godziny 18:00, tak więc aby zapewnić dziecku głęboki i spokojny sen, warunki w jakich powinno się ono znajdować powinny sprzyjać stopniowemu spadaniu temperatury jego ciała, aż do wczesnych godzin porannych. Z tego właśnie powodu nie powinno się uprawiać sportu ani robić dużego wysiłku fizycznego na trzy godzin przed snem. Należy też unikać bardzo burzliwych zabaw, które mogłyby mieć miejsce w sypialni czy w pokoju dziecięcym, tuż przed pójściem spać. To samo dotyczy ciężko strawnych posiłków i gorących kąpieli. Czynności te zwiększają temperaturę ciała, co zakłóca powolny proces, który prowadzi do zaśnięcia.

Na samym końcu, należy pamiętać, że dobra jakość i odpowiednia termoregulacja ciała podczas snu to także zadbanie o odpowiednią wentylację pokoju, a optymalna temperatura w pomieszczeniu powinna wynosić pomiędzy 18-21 ° C.

*. Badacze wskazują na odpowiednią ilość snu dla niemowląt od 4 miesiąca życia, poprzez dzieci i młodzież, do 18 roku życia:

  • dziecko w wieku od 4 do 12 miesięcy - powinno spać od 12 do 16 godzin dziennie, w regularnych odstępach czasu (w tym drzemki),
  • dziecko w wieku 1-2 lat - powinno spać od 11 do 14 godzin dziennie w regularnych odstępach czasu (w tym drzemki),
  • 3-5-letnie dziecko - powinno spać od 10 do 13 godzin dziennie w regularnych odstępach czasu (w tym drzemki),
  • dziecko w wieku od 6 do 12 lat - powinno spać od 9 do 12 godzin dziennie,
  • dziecko w wieku 13-18 lat - powinno spać 8-10 godzin dziennie
Darmowa dostawa
Dostawa 24h
100 dni na zwrot
Bezpieczne zakupy